Regisztráció Bejelentkezés
Elfelejtettem a jelszavamat!
Ha segítségre lenne szükséged írj emailt: info@boxershop.hu
Név: Déczi Balázs
Születési év: 1987
Sport: Motocross
Kategória: MX 2
MX: 1993 óta
Szponzorok: Freegun | HTS Team | MX-Flash | Oakley | Monster | Déczi Suspension | Koloszár | Proex | Varró Diva
FREEGUN: szeretem, mert nem átlagosak a cuccai és egyik terméke sem olyan, mint a többi, hanem extrém, egyedi.

Déczi Balázs MOTOCROSS

Déczi Balázs egész életében jelen volt a motocross: 6 évesen ült először motoron, a legtávolabbi hely ahol versenyzett Kanada és bár sérülések egész hada áll már mögötte, semmi sem tudja eltántorítai. A szenvedély és a tehetség jó kombinációnak bizonyul, hiszen Balázs már majdnem 20 éve versenyzik.

A motocross, pusztán a szavak jelentése alapján -a motorcycle és cross kombinációjaként- azt jelenti, motorral mindenen keresztül. Magadnak hogyan fordítod? Számodra mit jelent?

Az életemet. De sok ember számára pont a nevéből és a sztereotípiákból kifolyólag mindez sajnos csak annyit jelent hogy 'Motocross? Ja igen, mész a motorral erdőben, meg itt meg ott meg amott'. Ez persze nem így van. Mint minden sportban, itt is szigorú szabályrendszer van, komoly felkészülést igényel és rengeteg áldozatot.

Mikor ültél először motoron?

6 éves voltam amikor egy szülinapomra kapott motorral először elindultam. Már apukám is motorozott, így szinte adott volt. Egyre jobban belejöttem, bár nekem ezt nehéz volt megítélnem, hiszen ebben nőttem fel. Az életem szinte csak utazásból és edzésből áll.

2001-ben korengedményt kaptál, ugye?

Igen. 125-ös kategóriában 14 éves kortól lehet versenyezni, de én már 12 évesen akkora voltam, hogy alig fértem el a kismotoron. Így 12 és fél évesen végül korengedményt kaptam, hogy nagyobb motoron mehessek. Ez jó is volt meg nem is, hiszen egyrészt a nekem megfelelő motorral versenyezhettem, másrészt viszont, bár ebben a kategóriában már 14 éves kortól lehet versenyezni, vannak akik a 80-a kategóriában próbálják akár a maximumig, tehát 16 éves korukig kihúzni a siker és győzelem végett. Ezzel szemben én mindig is olyan voltam aki inkább szeret előrelépni és haladni tovább.

Mostanában hogyan telik egy heted?

Hétfőn lemosom, rendberakom a motort a hétvégi menet után, a nap többi része pihenő. Kedden motoros vagy fizikális edzés. Szerdán fizikális, csütörtökön megint morotos edzés és bütykölés. Pénteken pedig már készülünk, pakolunk és utazunk a hétvégi versenyre.

Jelenleg a HTS Team támogatásával versenyzel.

Igen, motorral, alkatrészekkel, ruhával támogatnak. Összesen 7-en vagyunk a csapatban és bár a felkészülés nagy részét egyénileg végezzük, de versenyeken, például a Magyar Bajnokságon is egységesen jelenünk meg. Időnként vannak közös edzések, sőt nemrég egy hétig Olaszországban voltunk edzőtáborban. Ez azért érdekes, mert egy egyéni és egy csapat edzés eltérnek egymástól. A csapat edzésen az adott napa kijelölt edzővel közösen kitaláljuk az edzéstervet, amit aztán ő vezényel le.

A szezon áprilistól novemberig tart. A te verseny szezonod általában hogy alakul?

Családilag és a HTS Team-el közösen döntjük el mikor, hova megyünk versenyezni. Vannak országos versenyek, melyeken ha be van fizetve a nemzetközi díj, indulhatnak külföldiek is. Az ilyenekre például mi is el szoktunk menni. Kiskoromban is sokat játunk már külföldre. Eleinte inkább nyugatot, Németországot, Hollandiát, Belgiumot céloztuk meg. Amikor felültem nagymotorra volt egy Junior EB amin részt vettem. Az inkább a keleti blokkot érintette. Mostanában mindez leginkább Csehországra redukálódott a HTS Team támogatásával, illetve egy ideig a cseh Motorman Team is közreműködött ebben. Igazából ha jó a bajnokság, jó a mezőny és még jól is érezzük magunkat az már elég.

Azért az eredmények sem maradnak el...

Az előbb említett Junior EB-n szerzett 10. helyet kiemelném, de már a részvétel is fontos: büszke vagyok rá, hogy mehettem egy fél szezont Kanadában is. Ez május végén indult, lement 5-6 verseny egyhuzamban, amit 2-3 hét szünet követett. Aztán egy újabb verseny időszak és így 2 hónap alatt lezajlott a bajnokság. Nagy élmény, nagy tapasztalat volt!

Sérülésekkel hogy állsz?

Sajnos sok volt mostanában. A legutóbbinál, amit azóta is pihenek, el sem estem. Kanyarban mentem, bevettem egy ugratót és ahogy földet értem lecsavarta a térdem. Bár nagyon fájt, mentem tovább. Azt gondoltam hátha elmúlik gyorsan, de nem így lett. 3 hónapja műtötték és mivel sajnos még zajlik a rehabilitáció, motorozni sem tudok. 2009 óta elég sok minden történt, de sérülés és sérülés között nem tudok különbséget tenni. Például egy eséstől kiugrott a vállam és vissza kellett rakni. 1 hónap rehabilitációt igényelt volna, de nem bítam magammal, pár hét után ismét motorra ültem. Nem múlt a fájdalom és végül 3-4 hónap után derült ki, hogy végig el volt szakadva az ideg ami mozgatná a delta izmot.. Aztán volt agyrászkódásom, amikor is mesterséges altatásban tartottak egy hétig. Egy bonyultabb sérülés pedig a csulkómon volt, úgynevezett csontelhalás, amikor a csípőcsontomból kellett átültetni a kezembe. Ez valószínűleg a rázkódástól jött elő.

A motocross komoly fizikai állóképességet igényel. Te hogyan tartod magad formában?

Az edzés egy fizikáis és egy motoros részből áll. Az én fizikális edzőm Boros Gyula, akivel heti 3-szor dolgozunk normális esetben, bár most amíg a sérülést pihenem egyedül edzek: futok, biciklizem és erősítek. A motoros edzőm Tóth Ádám, aki segít javítani a technikai részeken.

Számon tartod, hogy milyen motorokkal mentél már?

Kawasaki, Yamaha, KTM és Suzuki amivel mentem eddig. Legjobbat nem tudok mondani, eleinte legtöbbet Kawasakival mentem, aztán amikor bekerültem a magyar Suzuki csapatba akkor pedig az volt adott. A HTS Team tagjaként KTM-el versenyzem.

Az MX 2-es kategórián kívűl kalandoztál a motocross egyéb szakágai között?

Nem. Ugyanezzel a motorral tudnék menni az Enduro vagy Endurocross kategóriákban, de ezek nem hoznak tűzbe. Nem olyanok mint az MX, hogy van egy szabadedzés, egy időmérő edzés aztán két futam, hanem más a felépítésük. Amit szívesen kipróbálnék az talán a gyorsasági, de nem tudom hogy a közel jövőben egyáltalán lesz-e rá lehetőségem.

Mit gondolsz, ha nem motoroznál mit sportolnál?

Szerintem a biciklizés vagy a Pit Bike lenne az én sportom. Régen bmxeztem és nagyon szerettem csinálni, ahhoz még mindig visszahúz a szívem. A Pit Bike pedig olyan mintha a motocross és a bmx keveréke lenne, szóval azt meg ezért szeretem csinálni. Talán ezeket csinálnám, sőt kicsit azért csinálom most is.

Az interjút készítette: Mészáros Róza